Medlingen i tvisten om Karlskogahems hyror har misslyckats

Onsdagen den 5 februari meddelade Hyresmarknadskommitténs medlare att de inte kunnat enas om ett medlingsbud i tvisten mellan Karlskogahem AB och Hyresgästföreningen om hyrorna för 2020.

Nu har parterna att ta ställning till om de vill återuppta den lokala förhandlingen eller om Hyresmarknadskommittén ska pröva tvisten och avge ett för parterna bindande beslut.

-Vi har meddelat Karlskogahem att vi är villiga att fortsätta förhandla, men på villkor att vi kan respektera varandras olika syn på företagets avkastningskrav och behov av vinst, säger Marianne Svensson, ordförande i Hyresgästföreningen, Karlskoga.

-Medlarnas svårigheter att ge oss vägledning i tvisten visar att Karlskogahems uppfattning i avkastningsfrågan inte är en given sanning och att vi har fog för att ifrågasätta vinstnivån, säger Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg på Hyresgästföreningen

Det var i januari efter en långdragen förhandlingsprocess som hyrorna för 2020 som Karlskogahem frånträdde förhandlingarna och hänsköt tvisten för medling till Hyresmarknadskommittén, ett partssammansatt tvistelösningsorgan. Orsaken till tvisten är att parterna har olika uppfattning om vad som är rimlig vinst samt vilken hyresutveckling som är nödvändig för att säkerställa en långsiktigt hållbar ekonomi i företaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta

• -Marianne Svensson, ordförande Hyresgästföreningen Karlskoga, tel 010-459 15 24
  • -Marcus Kjellin, förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen, tel 070-245 46 13