Megaloppis i Majorna ställs in

På grund av spridningen av coronaviruset, Covid-19, kommer årets Megaloppis i Majorna som var planerat till söndagen den 31 maj att ställas in.

Hyresgästföreningen har som huvudarrangör av den populära folkfesten fattat beslut om att ställa in årets Megaloppis i Majorna. Detta efter en dialog med Folkhälsomyndigheten som flaggat för de alltför stora riskerna med att genomföra ett så här välbesökt evenemang.

Hyresgästföreningen har arrangerat Megaloppis i Majorna sista söndagen i maj varje år sedan 2009 i Majorna, Kungsladugård och Sandarna. Loppisen var från början en del i projektet Ekologisk stadsdel Majorna i syfte att skapa en medvetenhet kring konsumtion och uppmuntra till återbruk. Loppmarknaden blev snabbt en succé och besöks nu av runt 70 000 personer.

– Det är så klart jättetråkigt att vi måste ställa in årets Megaloppis i Majorna, men i det läget som är nu känns det som det enda rätta. Vi måste i första hand tänka på att på alla sätt förhindra spridningen av Covid-19, säger projektledaren Åke Lindström.

– Vi har varit i kontakt med samtliga våra samarbetspartners kring detta jätteevenemang, och alla uttrycker förståelse för att vi tagit det här beslutet. Även om många besökare kommer att bli besvikna måste vi som bred samhällsaktör ta vårt ansvar. Megaloppis lockar tiotusentals människor på en relativt liten yta och det brukar på sina ställen bli riktigt trångt. Risken för smittspridning skulle blivit alldeles för stor.

Hyresgästföreningen kommer att följa utvecklingen av coronapandemin under de kommande månaderna och skulle smittläget förändras till det bättre håller vi dörren öppen för att eventuellt arrangera ett megaloppis någon gång efter sommaren istället.

Vi har nu ställt om våra resurser till att istället hjälpa de äldre i våra bostadsområden som själva inte kan eller bör gå ut och till exempel handla mat. Läs mer om initiativet som kallas Goda grannar på https://godagrannar.nu/

Kontaktperson:
Åke Lindström, projektledare.