Mellbo vill få till ett tvåårigt avtal om nya hyror

Mellerudsbostäder vill teckna ett tvåårigt hyresavtal för att kunna hålla igen på höjningskravet för 2021. I snitt kräver bolaget en höjning på 1,21 procent från årsskiftet och ytterligare 1,8 procent 2022. Det framgår av en förhandlingsframställan till Hyresgästföreningen som fortfarande håller på att gå igenom underlagen.

Kommunala AB Mellerudsbostäder (Mellbo) har aviserat att man vill höja hyrorna den 1 januari med 1,21 procent i genomsnitt. För de flesta hushåll ligger höjningskravet på 1,29 procent och för service- och gruppboende varierar kravet mellan 0 till 0,68 procent. Bolaget vill även sätta hyrorna för 2022 och vill se en snitthöjning på 1,8 procent. Mellbo hänvisar till ökade kostnader samt det faktum att bolaget har låg soliditet vilket är ett annat sätt att säga att fastigheterna är högt belånade.

Hyresgästföreningens förhandlare Sophia Fors har just fått underlagen från Mellbo och håller fortfarande på att gå igenom dem och analysera kravet. Hon menar dock att många hushåll redan har det tufft ekonomiskt.

– Vi får givetvis beakta helheten men vi lever i speciella tider och det är extrem återhållsamhet som gäller.

Enligt Fors är oron stor bland organisationens medlemmar. Höga varseltal och stigande arbetslöshet urholkar hyresgästernas ekonomi och framtidsoptimism. Många har fått kraftigt minskad inkomst.

Siffrorna hon lutar sig mot är framtagna av Enkätfabriken på uppdrag av Hyresgästföreningen. Enligt deras undersökning är sju av tio västsvenska hyresgäster just nu oroliga över sin privata ekonomi. Fyra av tio har fått minskade inkomster och vet inte hur länge de kan fortsätta att betala hyran.

Mellbos krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med 60 kronor vid årsskiftet och med ytterligare 85 kronor nästkommande år.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

sophia.fors@hyresgastforeningen.se