Mellbo vill höja hyrorna i mars

Kommunala Mellerudsbostäder har kallat Hyresgästföreningen till förhandling om nya hyror. Bostadsbolaget vill teckna ett tvåårsavtal för att kunna höja hyrorna nu i mars och sedan även i januari 2023.

Mellerudsbostäder (Mellbo) har aviserat att man vill höja hyrorna med 24 kronor per kvadratmeter och år den 1 mars och med ytterligare 22 kronor den 1 januari 2023. Mellbo hänvisar till ökade kostnader för underhåll, drift, el, vatten och avlopp samt ökade vakanser och rådande inflationstakt.

Hyresgästföreningens anställda förhandlare, Sophia Fors, leder förhandlingsdelegationen som består av hyresgäster som fått medlemmarnas förtroende att förhandla med bostadsbolaget. Hon håller just nu på att granska bolagets krav och formulera ett motbud.

– Vårt mål är att få till en uppgörelse och naturligtvis vill vi hålla eventuella höjningar så låga som möjligt. Men det finns även andra aspekter som är viktiga för hyresgästerna, till exempel bra fastighetsunderhåll och trevliga och trygga utemiljöer.

Bostadsbolagets krav gäller vanliga hyreslägenheter och inte hyrorna för service- och gruppboende som lämnas oförändrade. Även fastigheten Hällan 1:263 föreslås få oförändrad hyra i år men en höjning med 22 kronor per kvadratmeter och år vid nästa årsskifte.

Mellbos krav innebär att hyran för en normaltvåa på 60 kvadratmeter skulle stiga med 120 kronor i år och ytterligare 110 kronor nästa år. För att räkna ut hur kravet påverkar hyran tar man lägenhetens kvadratmeter och multiplicerar med 24 kronor för att få fram höjningen för ett år. Den siffran dividerar man med 12 för att få fram höjningen per månad under 2022.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Mellerudsbostäder har aviserat att man vill höja hyrorna med 24 kronor per kvadratmeter och år den 1 mars och med ytterligare 22 kronor den 1 januari 2023.

Citat

Sophia Fors, förhandlare på Hyresgästföreningen