Mellbos nya hyror är färdigförhandlade

Mellerudsbostäder (Mellbo) höjer hyrorna med 1,21 procent i genomsnitt den 1 mars. Överenskommelsen med Hyresgästföreningen är en kompromiss som tar hänsyn till Mellbos stora underhållsbehov och hyresgästernas intressen och förutsättningar.

Kommunala AB Mellerudsbostäder (Mellbo) höjer hyrorna för service- och gruppboenden med 8,88 kronor per kvadratmeter och år och för övriga lägenheter med 12 kronor per kvadratmeter och år. För bostadsbolaget betyder det att hyresintäkterna ökar med 1,21 procent.

På Hyresgästföreningen är man nöjd med förhandlingsresultatet.

– Höjningen blev klart lägre än förra året vilket känns viktigt i tider som dessa när många hyresgäster oroar sig för sin ekonomi. Dessutom gick bolaget med på att slopa den retroaktiva höjningen för januari och februari, konstaterar Sophia Fors som ledde Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Vi fann en kompromiss som båda parterna kunde gå med på. Det var viktigt att hålla höjningen så låg som möjligt men samtidigt har Mellbo ett fortsatt stort underhållsbehov vilket vi tog hänsyn till i förhandlingen. Överenskommelsen ger bolaget möjlighet att underhålla fastigheterna vilket är positivt för hyresgästerna.

Det nya avtalet innebär att hyran för en tvåa på 60 kvadratmeter stiger med 60 kronor. För att räkna ut din höjning tar du lägenhetens storlek i kvadratmeter och multiplicerar med 12 eller 8,88 kronor beroende på vilken typ av boende du har. På så vis får du fram årshyran som du sedan dividerar med 12 för att få fram höjningen per månad.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sophia Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Mellerudsbostäder höjer hyrorna med 1,21 procent i genomsnitt den 1 mars.

Citat

Sophia Fors, Hyresgästföreningens förhandlare