Melleruds Bostäder flaggar för höjda hyror

För att kunna bygga nya lägenheter och klara underhållet på äldre fastigheter vill Melleruds Bostäder höja hyrorna med 3,26 procent från årsskiftet. På Hyresgästföreningen håller man på att granska förhandlingsunderlaget och kan därför inte i detalj kommentera kravet. Organisationen förutsätter dock att överenskommelsen landar på en lägre nivå med hänvisning till fortsatt låga räntor och sjunkande inflation.

Melleruds Bostäder (Mellbo) har begärt förhandling om nästa års hyror och vill få igenom en höjning på 3,26 procent i genomsnitt. Bolaget hänvisar till att nästan hela fastighetsbeståndet är gammalt vilket medför att underhållsbehovet är stort. För att kunna satsa på nybyggnation vill Mellbo också stärka soliditeten och framhåller att hyrorna inte har höjts särskilt mycket de senaste tre åren.

Sophia Saukko, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation, förbereder sig inför förhandlingen som startar den 9 december.

– Jag håller på att granska Mellbos budget och planer för nästa år för att kunna bilda mig en uppfattning om bolagets krav. Naturligtvis tar vi hänsyn till de lokala förutsättningarna men generellt sett är det gynnsamma tider för fastighetsägare med låga räntor, låg inflation och minimala vakanser. Därför har vi goda förhoppningar att uppgörelsen hamnar på en lägre nivå, förklarar Sophia Saukko.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter med en hyra på 4 125 kronor skulle Mellbos krav innebära en höjning med 134 kronor.

Förhandlingarna omfattar 720 lägenheter.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Sophia Saukko, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour