MellerudsBostäder höjer hyrorna

Nu är hyresförhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och kommunala MellerudsBostäder AB. Hyrorna höjs med i 4,18 procent i genomsnitt från den 1 januari vilket är en kraftig sänkning av bolagets ursprungliga krav som låg på 7,3 procent.

Nu är de nya hyror klara för 693 hushåll hos MellerudsBostäder AB (Mellbo). Överenskommelsen mellan bostadsbolaget och Hyresgästföreningen innebär att hushåll där värmen ingår i hyran får en höjningen 4,2 procent och för dem som betalar kallhyra blir höjningen 3,6 procent. Mellbos ursprungliga höjningskrav låg på 7,3 procent och bolaget hänvisade till ökade kostnader för fastighetsförvaltning, ränta samt kommunala taxor och avgifter.

Enligt Hyresgästföreningen har det varit extra tuffa förhandlingar i år eftersom den skenande inflationen gjort att både hyresgäster och fastighetsägare har drabbats av kraftiga kostnadsökningar.

­­– Det unika förhandlingsläget ställer krav på att båda förhandlingsparter är konstruktiva och försökt hitta lösningar. Många hyresgäster lever på marginalerna och vi har sett till att de inte får bära hela Mellbos kostnadsökning. Samtidigt hoppas vi att det finns en förståelse för att hyreshöjningen i år är högre än vad den varit föregående år, säger Murat Solmaz som leder Hyresgästföreningens förhandlingsgrupp.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter med varmhyra innebär överenskommelsen att hyran höjs med 206 kronor vilket kan jämföras med Mellbos krav på 360 kronor.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Mellbo höjer hyrorna från den 1 januari. Hushåll där värmen ingår i hyran får en höjningen 4,2 procent och för dem som betalar kallhyra blir höjningen 3,6 procent.

Citat

Vi hoppas att det finns en förståelse för att hyreshöjningen i år är högre än vad den varit föregående år.
Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen.