Mellerudsbostäder vill höja hyrorna med 7,3 procent

Förhandlingen om nästa års hyror har startat mellan Mellerudsbostäder och Hyresgästföreningen. Det kommunala bostadsbolaget vill höja hyrorna med 7,3 procent vilket motparten, Hyresgästföreningen, inte är beredda att acceptera.

Parterna har redan haft en första sittning där Mellerudsbostäder aviserade att man vill höja hyrorna för sina 693 hyresgäster med 7,3 procent från årsskiftet. Bolaget hänvisar till ökade kostnader för bland annat kommunala taxor och avgifter.

Enligt Hyresgästföreningens förhandlare, Murat Solmaz, är kravet oacceptabelt och skulle slå orimligt hårt mot redan pressade hushåll.

– Det är ett historiskt högt krav som vi omöjligt kan acceptera. Bara en liten hyreshöjning kan vara tufft för dem som inte har några marginaler. Vår uppgift är att få till en överenskommelse som blir skälig för hyresgästerna – för rätten att ha råd att bo kvar.

Hyresgästföreningen, Sveriges allmännytta och Fastighetsägarna tecknade för ett tag sedan ett avtal för hur hyresförhandlingar ska gå till. Genom den så kallade Trepartsövernskommelsen är parterna eniga om vilka faktorer som ska ligga till grund för den årliga hyresutvecklingen. Överenskommelsen går bland annat ut på att titta tre år bakåt i tiden istället för att försöka förutspå framtiden. Förhoppningen är att det ska leda till en rimlig hyresutveckling och stabila villkor.

– Trots trepartsöverenskommelsen har Mellerudsbostäder i sitt krav tagit höjd för kraftigt höjda kommunala taxor och avgifter som förväntas träda i kraft under nästa år. Bolaget har även utmaningar med att en hel del lägenheter står outhyrda samt fastigheter med stort underhållsbehov.

– Det kommer att bli tuffa förhandlingar men vår förhoppning är att båda parter är konstruktiva och försökt hitta lösningar i förhandlingarna så att vi kan mötas på en rimlig nivå.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Mellerudsbostäders krav innebära en höjning med 360 kronor i månaden eller 4 320 kronor per år.

Nästa förhandlingstillfälle blir den 3 januari.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Kommunals Mellerudsbostäder vill höja hyrorna med 7,3 procent.

Citat

Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen