​Mimers hyror för 2020 är klara

Tvisten mellan Mimer och Hyresgästföreningen om 2020 års hyror är över. Båda parter accepterade nämligen Hyresmarknadskommitténs medlingsbud, vilket innebär att hyrorna höjs med i genomsnitt 2,25 procent från och med den 1 februari.

Höjningen kommer att fördelas så att de allra flesta hyresgästerna får 2,39 procent, vilket motsvarar ungefär 175 kronor för en genomsnittlig trerumslägenhet om 77 kvadratmeter. I gengäld kommer många av de redan mycket höga hyrorna i nyproducerade lägenheter endast att höjas med 1,5 procent.

Hyresgästföreningen valde att acceptera medlarnas förslag.

- Vi hade förstås gärna sett att det hamnade tre, fyra tiondelar lägre. Men om vi hade tackat nej hade Hyresmarknadskomittén tvingats fatta ett bindande beslut, och förutom att det hade dragit ut på tiden så finns risken att det hade hamnat högre, säger Johan Kretz, förhandlare vid Hyresgästföreningen region Aros-Gävle.

Hyresmarknadskommittén gjorde en ovanlig uppdelning i medlingsförslaget: 1,95 procent var avsedda att täcka Mimers kostnadsökningar 2020, medan 0,3 procent var en premiering av Mimers förvaltningskvalitet.

- Det kan man ha synpunkter på, men det är sant att Mimer dokumenterat en förvaltningskvalitet en bra bit över den genomsnittliga. Den totala nivån – 2,25 procent – är därför inget som vi kommer att låta alla privatvärdar åka snålskjuts på. De måste först bevisa att de är lika bra som Mimer, och de flesta kan inte det, säger Johan Kretz.

De är andra året i rad som Mimer och Hyresgästföreningen misslyckats med att komma överens lokalt. 2019 års hyror var klara först i februari, och kunde inte börja tas ut förrän den 1 april. Då kompenserade Hyresmarknadskommittén Mimer för det sena ikraftträdandet genom en högre procentuell höjning än vad andra bolag i Västerås fick.

- Det kallas nivåjustering och är i längden väldigt olönsamt för hyresgästen, då nästa årsförhandling utgår från en högre hyresnivå. Vi försöker undvika det till varje pris, säger Johan Kretz