Munkbo vill höja hyrorna med 6,7 procent

På Hyresgästföreningen förbereder man sig på tuffa förhandlingar då Munkbo kallar till förhandling och vill få igenom hyreshöjningar på 6,7 procent från årsskiftet.

Kommunägda Munkbo AB har aviserat att man vill höja hyrorna med 6,7 procent från den 1 januari och hänvisar till de ökade kostnaderna som bolaget har drabbats av. Motparten Hyresgästföreningen anser att kravet är väldigt högt och deras förhandlare, Murat Solmaz, understryker att det inte är aktuellt att träffa en överenskommelse på en så hög nivå.

– Även hyresgästerna har drabbats av den ökande inflationen. Vår uppgift är att få till en överenskommelse som blir skälig för hyresgästerna. Vi kommer inte acceptera en hyreshöjning som är högre än vad som är absolut nödvändigt.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter skulle Munkbos krav innebära en höjning med
382 kronor i månaden eller runt 4 600 kronor per år.

Parterna har ännu inte satt något startdatum för förhandlingarna.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Murat Solmaz, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Munkbo AB vill höja hyrorna med 6,7 procent från den 1 januari.

Citat

Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen