Munkedals Bostäder höjer hyrorna med 1,47 procent

Kommunägda Munkedals Bostäder AB och Hyresgästföreningen har tecknat ett nytt hyresavtal för 535 hushåll som innebär att hyrorna höjs retroaktivt med 1,47 procent i genomsnitt från 1 januari.

I och med att Munkedals Bostäder (Munkbo) gick med på att sänka sitt krav kunde parterna till slut sluta en överenskommelse som innebär att hyrorna höjs retroaktivt från den 1 januari. De flesta hushåll får en höjning på 1,35 procent men i Brudås och Hedekas blir höjningen 1,8 procent. För bostadsbolaget betyder det att hyresintäkterna ökar med 1,47 procent.

Munkbo kom till förhandlingen med ett krav på 2,58 procent i snitt: 2,8 procent för Brudås och Hedekas samt 2,5 procent för övriga områden.

– Den avtalade hyreshöjningen blev betydligt lägre vilket spelar stor roll för alla de hushåll som drabbats ekonomiskt under coronakrisen. Samtidigt finns det utrymme för Munkbo att underhålla fastigheterna vilket också är positivt för hyresgästerna, förklarar Hyresgästföreningens förhandlare, Jakob Agirman.

Avtalet innebär att hyreshöjningen för en normaltvåa stannar på knappt 82 kronor istället för begärda 143 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Jakob Agirman, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Munkbos hyror höjs retroaktivt med 1,47 procent i genomsnitt från 1 januari.

Citat

Den avtalade hyreshöjningen blev betydligt lägre vilket spelar stor roll för alla de hushåll som drabbats ekonomiskt under coronakrisen. Samtidigt finns det utrymme för Munkbo att underhålla fastigheterna vilket också är positivt för hyresgästerna.
Hyresgästföreningens förhandlare, Jakob Agirman.