Munkedals Bostäder höjer hyrorna vid årsskiftet

Nu är hyresförhandlingarna klara mellan Hyresgästföreningen och kommunala Munkedals Bostäder AB. Hyrorna för de flesta hushållen höjs med i 3,6 procent den 1 januari. Nästan en halvering av bolagets ursprungliga krav

Nu är nästa års hyror förhandlade för 532 hushåll hos Munkedals Bostäder AB. Överenskommelsen mellan bostadsbolaget och Hyresgästföreningen innebär nästan en halvering av bolagets ursprungliga yrkande på 6,7 procent. De flesta hyrorna höjs med 3,6 procent men i Hedekas blir höjningen 2,6 procent och i fastigheten Foss 3:18 blir den 4,6 procent.

– Det var hårda men konstruktiva förhandlingar och bolaget gick in med ett historiskt högt krav. Även om höjningen till slut landade på en betydligt rimligare nivå inser vi att det kan bli tufft för dem som inte har några marginaler. Men överenskommelsen visar ändå att det går att landa på rimliga nivåer om parterna tar ansvar utifrån de olika intressebilderna.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med 205 kronor vilket kan jämföras med Munkbos krav på 382 kronor.

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Munkedals Bostäder AB höjer hyrorna med 3,6 procent den 1 januari.

Citat

Överenskommelsen visar ändå att det går att landa på rimliga nivåer om parterna tar ansvar utifrån de olika intressebilderna.
Murat Solmaz, förhandlare på Hyresgästföreningen