Munkedals Bostäder kräver höjda hyror från årsskiftet

Kommunägda Munkedals Bostäder AB vill höja hyrorna för sina hyresgäster med 2,5 procent från den 1 januari 2021. Det framgår av en förhandlingsframställan till Hyresgästföreningen.

Snart drar hyresförhandlingen för 535 hushåll i Munkedal igång. Munkedals Bostäder har aviserat att man vill höja hyrorna från årsskiftet med 2,5 procent för samtliga områden förutom Brudås och Hedekas där bolaget yrkar 2,8 procent. Motparten Hyresgästföreningen däremot manar till extrem återhållsamhet även om förhandlingarna ska ske utifrån lokala förutsättningar.

–När arbetslösheten är högre än under finanskrisen och pandemin ser ut att förvärras måste även bostadsbolaget ta sitt ansvar, konstaterar Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Munkbos krav innebär att hyran för en normaltvåa skulle stiga med 139 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Jakob Agirman, förhandlare

jakob.agirman@hyresgastforeningen.se

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Munkedals Bostäder vill höja hyrornamed 2,5 procent för samtliga områden förutom Brudås och Hedekas där bolaget yrkar 2,8 procent.

Citat

När arbetslösheten är högre än under finanskrisen och pandemin ser ut att förvärras måste även bostadsbolaget ta sitt ansvar.
Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen.