​Namninsamling mot utförsäljning i Gottsunda

Uppsala kommun planerar att sälja 300 av UKFAB:s lägenheter i Gottsunda centrum. Hyresgästföreningen startar nu en namninsamling mot försäljningen.

-En försäljning är en mycket dålig idé. Det är människors hem det handlar om när man säljer hyresfastigheter. Vi möter många oroliga medlemmar och boende i Gottsunda, som undrar över hur deras framtida boende kommer att bli. Vi ger nu dessa människor chansen att bli hörda genom en namninsamling mot försäljningen, säger Jens Nilsson, ordförande i Hyresgästföreningen Uppsala-Knivsta.

- Att sälja ut delar av allmännyttans bestånd är ingen långsiktigt hållbar lösning. Allmännyttan är ett otroligt viktigt redskap i kommunens bostadsförsörjnings-uppdrag, och vi ser att bland annat förvaltningskvaliteten är bättre med en allmännyttig ägare än med en privat, säger Jens Nilsson.

- Det finns ett otal exempel på när allmännyttiga bolag säljer till privata aktörer med garantin att man säljer till någon som ska ta ett långsiktigt ansvar. Medan det i själva verket blir ett kortvarigt ägandeskap med nya försäljningar som följd. För de boende innebär det en ökad otrygghet, sämre kvalitet i underhåll och förvaltning och ett minskat inflytande över det egna boendet.

Lägenheterna planeras att säljas tillsammans med Gottsunda köpcentrum.

- Det gör mig särskilt orolig i det här fallet, för de boende i Uppsala Kommuns Fastighets AB:s bostäder riskerar att få en hyresvärd vars fokus är kommersiell fastighetsutveckling. Jag har svårt att tro det skulle bli en långsiktigt seriös bostadsfastighetsägare. Vi vill att kommunen frigör lägenheterna från försäljningen, och istället för över dem till Uppsalahem, säger Jens Nilsson.

Länk till kampanjsidan: https://saljinteutgottsunda.se/