Nästan hälften av årets hyresförhandlingar klara i Stockholmsregionen

Huge, Järfällahus, Signalisten och Sollentunahem har tillsammans med Hyresgästföreningen enats om nya hyror för 2023. Efter ett beslut från oberoende skiljeman i HMK är det också klart vilken hyra Haninge Bostäder får. Sammanlagt berörs nästan 35 000 lägenheter av de senaste överenskommelserna i Stockholm.

Efter chockartade yrkanden på nästan tio procents hyreshöjningar från många fastighetsbolag gick årets hyresförhandlingar ovanligt trögt. Nu har man trots det svåra utgångsläget rott i land flera överenskommelser med allmännyttiga bostadsbolag i Huddinge, Järfälla, Solna och Sollentuna. Hyresmarknadskommittén har också kommit med sitt beslut från oberoende skiljeman gällande Haninge Bostäder som tidigare strandat. Sammanlagt i regionen är nästan hälften av årets hyresförhandlingar klara.

– Efter ovanligt svåra förhandlingar är det skönt att det äntligen börjar lossna och nu väntar vi oss att fler överenskommelser följer i rask takt, säger Jonas Carlsson, vice ordförande på Hyresgästföreningen region Stockholm.

– Hyresgästerna har det ekonomiskt tufft redan. Det är självklart inte kul att lägga ytterligare sten på bördan med så här höga hyreshöjningar. Samtidigt måste vi vara realistiska och sett till omvärldsläget är de här nivåerna ändå inom förnuftets gränser, långt ifrån bolagens initiala krav, säger Jonas Carlsson, vice ordförande på Hyresgästföreningen region Stockholm.

Nya överenskommelser i korthet:

Huge (7 929 lägenheter i Huddinge)
Hyreshöjning i snitt: 4,18 procent  (2,3% – 4,2%)
Gäller från 1 mars

Signalisten (3 995 lägenheter i Solna)
Hyreshöjning i snitt: 3,97 procent (2,67% – 4%)
Från  från 1 april

Järfälla Hus (5 700 lägenheter)
Hyreshöjning i snitt: 3,5 procent (1,8% – 3,7 %)
Tillägg: 110 SEK/månad utom för nyproducerade lägenheter
Gäller från 1 januari

Sollentunahem (3 689 lägenheter)