Nationell dag av manifestationer mot bo-orättvisan 3 september

På lördag 3 september genomför Hyresgästföreningen en landsomfattande dag av demonstrationer och evenemang för att uppmärksamma bostadsbrist, trångboddhet, renovräkningar och obalanserade skatter som skapar en ohållbar och orättvis bostadsmarknad i Sverige.

– Bostaden är central för att livet ska fungera. Just nu ser vi en bostadsbrist som riskerar att explodera när byggtakten går ner och som riskerar leda till en ökad trångboddhet. Problemen ser inte likadana ut över hela landet, men när nio av tio svenskar bor i en kommun med bostadsbrist har vi för länge sedan passerat gränsen för att tala om problemen, vi måste agera! säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen.

Manifestationen sker på 17 orter runt om i landet; på torg och i det lokala kvarteret. Med som talare finns lokala förtroendevalda, forskare och hyresgäster som lyfter upp sin personliga situation på bostadsmarknaden.

– Idag har vi en situation där en nybyggd hyresrätt kan vara upp till 2 500 kr dyrare per månad än motsvarande bostadsrätt, enbart på grund av orättvisa skatter. Och när boendekostnaderna nu stiger får de som äger sitt boende automatisk kompensation via ränteavdragen, men vi hyresgäster får ingenting. Det är orimligt och vi kräver att politikerna sätter stopp för den här bo-orättvisan, säger Ola Palmgren, valledare Hyresgästföreningen.

Hyresgästföreningens jurister och förhandlare finns också tillgängliga vid manifestationerna, för de som har frågor.

•••

Praktisk information

Hitta ditt lokala evenemang här: https://www.facebook.com/events/723247052236954

Nationell pressjour