Nu är Tranemobostäders nya hyror färdigförhandlade

Tranemobostäder och Hyresgästföreningen har skrivit under ett nytt hyresavtal för 2020 som innebär att hyrorna ökar med 2,35 procent. En bidragande faktor till hyreshöjningen är de ökade kostnaderna bostadsbolaget får till följd av att kommunen höjer den kommunala taxan för vatten och avlopp.

Den första mars höjer Tranemobostäder hyran för sina 819 lägenheter. För bolaget innebär överenskommelsen att intäkterna stiger med 2,35 procent men för hyresgästerna varierar hyreshöjningen mellan 2 och 2,4 procent.

Under förhandlingen övergav Tranemobostäder sitt ursprungliga krav på 3,2 procent som bolaget hade motiverat med ökade kostnader för kommunala taxor, stigande räntor och fastighetsförvaltning.

– Vi hade naturligtvis velat se en lägre höjning, vi vet att många hyresgäster har det tufft. Men uppgörelsen är skälig sett till de kostnadsökningar som bolaget har. Kommunala taxor och avgifter utgör en stor andel av hyran – drygt en tredjedel, och den höjda VA-taxan har påverkat hyresnivån, kommenterar Stefan Lindborg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

– Tranemobostäder är ett bolag med små ekonomiska marginaler, framför allt till följd av att bolagets avskrivningar planeras öka med över 40 procent. Och det är viktigt för hyresgästerna att bolaget klarar av att fullfölja det planerade fastighetsunderhållet, förklarar Stefan Lindborg

Det nya avtalet innebär att hyran för en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter höjs med ungefär 110 kronor.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Stefan Lindborg, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour