Nu kan åter alla hyresgäster parkera i Mark

"De tog vårt förslag rakt upp och ner." Så säger  Hyresgästföreningens Jan-Erik Erlandsson i Kinna efter att man löst en knivig parkeringsfråga hos Marks Bostad.

Marks Bostad gjorde om skyltningen av parkeringarna kring sina hyreshus. Man begränsade parkeringarna till enbart personbilar klass 1 – ”vanliga” personbilar. Det visade sig då att hyresgäster med a-traktorer, mopedbilar eller tjänstebilar inte kunde parkera i närheten av bostaden.

- Det blev ju inte så bra, konstaterar Jan-Erik Erlandsson, som är en av Hyresgästföreningens förhandlare. De riskerar att bli ”lappade” - och några blev det också.

Hyresgästföreningen kallade bostadsbolaget till förhandling och tog med sig ett förslag till lösning:

- Vi förslog helt enkelt att bostadsbolaget skriver ut ett parkeringstillstånd, med bilnummer.

Förslaget tog bostadsbolaget rakt av. Under några månader pausar bolaget sin parkeringsövervakning, så att alla som behöver hinner ordna sitt p-tillstånd.

- Parkeringstillståndet får man på Marks Bostads kontor, berättar Jan-Erik Erlandsson. Bilnummer, och om det är en minderårig med a-traktor en underskrift rån målsman, så är det klart.

För många av hyresgästerna i Mark blev det en stor lättnad.

- Vi löste en knut och grannarna är klart nöjda!

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Vi löste en knut.
Jan-Erik Erlandsson, förtroendevald förhandlare.