Ny bruksvärdering av Willhems fastigheter i Fittja

Ett nytt avtal har skrivits med Willhem AB angående deras lägenheter i Fittja, Botkyrka. Totalt motsvarar avtalet en hyresfrysning på 5-6 miljoner kronor för 800 av företagets hyresgäster i Fittja när allt är implementerat.

En del av det nya avtalet innebär att hyreshöjningarna bromsas med 1 procent per år fram till 2025, och 0,5 procent för 2026. Höjningen kan dock aldrig bli lägre än 0 procent, överskjutande delar av höjningen skjuts i så fall över till året efter. Willhem ska också utföra åtgärder för fastigheterna fram till 2024 utan ytterligare ersättning, vid förseningar kommer ytterligare 0,25 procent hyresavdrag göras tills åtgärderna är utförda.

– Förhandlingsresultatet visar på hur bra bruksvärdessystemet fungerar. Förhandlingarna har tagit tid, men det har varit ett bra förhandlingsklimat. Willhem visar genom avtalet att de vill ta samhällsansvar och vill vara en långsiktig hyresvärd, säger Stefan Björk, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm.

Willhem är ett bostadsbolag som fortsätter att växa, de närmaste åren tillkommer cirka 1000 lägenheter till företagets bestånd i Stockholm.

– Willhem kommer gör mycket de kommande åren för att  fortsätta rusta upp området, det rör sig både om både tydliga åtgärder som gårdar men också tekniska åtgärder som förbättrar värme- och vattensystem. Willhem har visat prov på förvaltningsambition. Det kommer lyfta miljön i området och förbättra boendekvalitén säger Stefan Björk.

För mer information, kontakta:

Stefan Björk,

Förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm.
Telefon:
E-post: stefan.bjork@hyresgastforeningen.se

Region Stockholm

Mikael Karlsson, pressansvarig
0104592076 eller 072-229 79 60
mikael.karlsson@hyresgastforeningen.se

Elisabeth Hammarberg, kommunikationschef
010-4591994 eller 072-4521354
elisabeth.hammarberg@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Citat

Förhandlingsresultatet visar på hur bra bruksvärdessystemet fungerar. Förhandlingarna har tagit tid, men det har varit ett bra förhandlingsklimat. Willhem visar genom avtalet att de vill ta samhällsansvar och vill vara en långsiktig hyresvärd.
Stefan Björk, förhandlingsledare, Hyresgästföreningen region Stockholm