Ny hyra klar för 32 000 hushåll i Göteborg

Nu är 2022 års hyror för cirka 32 000 hushåll som bor hos privata hyresvärdar i Göteborg klara. Överenskommelsen mellan Hyresgästföreningen och hyresvärdarnas ombud Fastighetsägarna GFR innebär en höjning på mellan 0,9 och 1,8 procent.

När förhandlingarna inleddes i höstas ville Fastighetsägarna GFR ha en höjning på 3,5 procent, men efter förhandlingarna med Hyresgästföreningen blir höjningen nu mellan 0,9 och 1,8 procent där många av hushållen kommer få 1,4 procent.

– Sett till omständigheterna tycker vi att vi fått till en bra överenskommelse för hyresgästerna där båda parter har tagit ansvar, säger Sofie Hjelmgren, förhandlare på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Hyresgästföreningen utgår i hyresförhandlingar från en rad olika faktorer som exempelvis kvaliteten på boendet och förvaltningen men också de rådande ekonomiska förutsättningarna i samhället i stort.

Det är också positivt att båda parterna kommit överens om en differentiering som utgår från kvaliteten i fastigheten. För oss är det viktigt att alla hyresgäster ska ha en rättvis och jämförbar hyra. Då behöver också höjningen se olika ut beroende på förutsättningarna i fastigheten du bor i, säger Sofie Hjelmgren.

Parterna är också överens om att ombesiktiga fastigheter inför nästa års hyresförhandlingar.

Överenskommelsen gäller från 1 april, vilket innebär att hyreshöjningen kommer att tas ut retroaktivt.

Det är olyckligt att förhandlingarna har dragit ut på tiden, vilket har lett till att hyreshöjningar tas ut retroaktivt. Men vår förhoppning är att det kommer bli annorlunda till nästa års förhandling med tanke på att vi nu har en trepartsöverenskommelse mellan Hyresgästföreningen, Sveriges Allmännytta och Fastighetsägarna där vi är ense om vilket underlag som förhandlingarna ska grundas på, säger Carl-Johan Bergström, förhandlingschef på Hyresgästföreningen region Västra Sverige.

Har du frågor? Kontakta:

Hyresgästföreningen region Västra Sverige, pressnummer: 010-459 24 00