Ny proposition om ändringar i bostadsförsörjningslagen når inte hela vägen

Igår överlämnades en proposition till riksdagen som innebär förslag om ändringar i bostadsförsörjningslagen. Syftet är att skapa bättre underlag för åtgärder på bostadsmarknaden och på så vis underlätta kommunernas bostadsförsörjning. Hyresgästföreningen välkomnar propositionen men konstaterar att den inte når ända fram.

– Vi ser fortfarande att det saknas konkreta förslag och verktyg för att sätta press på kommunerna att planlägga mer mark till bostadsbyggande. Kommunerna behöver bättre och mer likvärdiga förutsättningar för sin bostadsförsörjning, och inga kommuner ska kunna smita ifrån sitt ansvar, säger Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen

Hur ska en samlad bedömning göras av hur behoven på bostadsmarknaden ser ut och utvecklas? Och hur förhåller sig människors verkliga behov av bostäder till utvecklingen och utbudet på bostadsmarknaden? Vilka är bostadsbehoven? Det finns inga entydiga svar på detta. Kommunerna har idag inte redskapen för att gå till botten med vilka behov som faktiskt finns. Resultatet har blivit ett glapp mellan de behov som finns, och vad som faktiskt byggs.

– Det är positivt att kommunerna nu får konkreta nyckeltal att förhålla sig till. Men det hade också behövts ett gemensamt språk och en samsyn kring vad som egentligen är en orimlig bostadssituation. Här går regeringen inte tillräckligt långt. Men den allvarligaste bristen är att vi - även om förslagen går igenom - inte kommer ha en nationell plan för vår bostadsförsörjning, med bindande byggmål för kommunerna, säger Julia Synnelius, utredare Hyresgästföreningen.

Om propositionen:
Propositionen med förslag om ändringar i bostadsförsörjningslagen lades på riksdagens bord tisdag 25 januari 2022. Läs Hyresgästföreningen remissutlåtande här och här.

Citat

Vi ser fortfarande att det saknas konkreta förslag och verktyg för att sätta press på kommunerna att planlägga mer mark till bostadsbyggande. Kommunerna behöver bättre och mer likvärdiga förutsättningar för sin bostadsförsörjning, och inga kommuner ska kunna smita ifrån sitt ansvar.
Marie Linder, förbundsordförande Hyresgästföreningen