Nya hyror för hyresgäster hos Salabostäder

Hyresgästföreningen har nått en överenskommelse med Salabostäder gällande 2022 års hyror.
Förhandlingarna har inte riktigt gått till som de brukar vilket beror på det systematiseringsarbete som pågått genom förhandlingar och dialog Hyresgästföreningen och Salabostäder emellan.

Vad innebär systematiseringsarbetet? I korthet handlar det om att skapa en rättvisare fördelning av hyrorna. Grundtanken är att man som hyresgäst betalar hyra efter den standard man faktiskt har i sin lägenhet. Gemensamma utrymmen och var lägenheten är belägen påverkar också.

Tanken är alltså att åstadkomma en rättvisare hyressättning. Den nya hyran efter systematiseringen benämns målhyra.

Är inte hyressättningen rättvis idag då kan man fråga sig? Nej, många gånger är den inte det. Och det kan bero på beslut som, av olika skäl, tagits för länge sedan. Genom de årliga förhandlingarna kan sedan en sned och orättvis hyresfördelning ha ökat allteftersom åren har gått.

Den överenskommelse som nu tecknas mellan parterna väver ihop systematiseringen med de årliga förhandlingarna och innebär följande:

Den totala intäktsökningen för Salabostäder kommer att uppgå till 1,35 procent för 2022. Men det betyder inte att alla hyresgäster får en hyresökning på 1,35 procent. Systematiseringsmodellen har visat att drygt hälften av hyresgästerna redan idag har en hyra som överstiger vad hyran ska vara enligt modellen, den så kallade målhyran. Knappt hälften av hyresgästerna betalar å andra sidan för lite i förhållande till utfallet i modellen. För de som får hyreshöjning jämförs nuvarande hyra med målhyra och hyran kan höjas maximalt med 280 kr för ettor till treor respektive maximalt 350 kr för fyror till sexor. De som idag betalar för mycket kommer att för 2022 få en smärre sänkning, alltså ingen hyreshöjning över huvud taget.

Beroende på hur stor differensen är mellan målhyra och nuvarande hyra så kommer det att ta olika lång tid innan lägenhetens målhyra är nådd, både uppåt och neråt. För vissa lägenheter tar det ett år och för andra kan det ta upp till åtta-nio år. Flertalet kommer dock att vara i nivå med målhyran inom tre-fyra år.

Det har varit ett tidsödande och i många stycken komplicerat arbete att komma fram till ett resultat, men vi är glada över att ha kommit såhär långt, säger Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Aros Gävle.

Det känns också som att det totala utökade hyresuttaget har hamnat på en acceptabel nivå i relation till kostnadsutvecklingen, både nationellt och lokalt, säger Lena Jansson Nordin.

Även ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation uttrycker en lättnad men understryker behovet att följa upp arbetet.

Vi måste vara öppna för att modellen kan innehålla vissa fel som vi upptäcker efterhand. Det är därför väldigt viktigt att vi löpande följer upp arbetet, säger Lars Öberg, ordförande i Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

Lena Jansson Nordin, förhandlingsledare Hyresgästföreningen Region Aros-Gävle

lena.janssonnordin@hyresgastforeningen.se