Nya hyror förhandlade för Hyresbostäders hyresgäster

Hyresförhandlingarna är klara mellan Hyresgästföreningen och det allmännyttiga bostadsbolaget Falköpings Hyresbostäder. Uppgörelsen innebär en hyreshöjning på i genomsnitt 4,75 procent från och med 1 april 2023. Bolagets ursprungliga krav var att få höja med 9,18 procent.

Efter förhandlingar är det klart att Hyresgästföreningen och Falköpings Hyresbostäder nått en överenskommelse om hyror för 2023. Det är cirka 1914 lägenheter som berörs av överenskommelsen. Bakgrunden till hyreshöjningarna är kostnadsökningar, inte minst den höjda fjärrvärmetaxan slår särskilt hårt.

– Höjningen är något högre än tidigare år. Kostnadsökningar har slagit hårt, inte minst höjningen av fjärrvärmetaxan med 19,7 procent. Efter en ovanligt tuff förhandlingsomgång har vi ändå lyckats nå en rimlig avvägning mellan bolagets behov och hyresgästernas intressen, säger Thomas Grinderslev, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvåa på 60 kvadratmeter innebär överenskommelsen att hyran höjs med i snitt 262 kronor/månad.

För ytterligare upplysningar, kontakta:

Thomas Grinderslev, förhandlare
Telefon: 010-459 14 16