Nya hyror förhandlade med Centrumbostäder

Hyresgästföreningen och Centrumbostäder i Skara har enats om nya hyror. 1 april höjs hyrorna med 1,25 procent, inom ett intervall mellan 0,5 och 1,5 procent.

Inför förhandlingarna begärde Centrumbostäder att få höja hyrorna med 2,9 procent och hänvisade till ökade driftkostnader och ett fortsatt stort underhållsbehov. Hyresgästföreningen manade till återhållsamhet, särskilt med tanke på att många hyresgäster har drabbats ekonomiskt av pandemin. Hyresgästföreningens förhandlare är nöjd med att vi har lyckats nå en kompromiss som balanserar hyresgästernas intresse och bolagets behov.

– Det är en bra uppgörelse där vi gemensamt har tagit ansvar för att balansera bolagets behov av att få teckning för sina kostnadsökningar med hyresgästernas intresse om återhållsamhet i förhandlingarna under en svår tid, säger Hyresgästföreningens förhandlare Magnus Elsing.

För en genomsnittlig lägenhet på 60 kvadrat innebär det en ny hyra på 6034 kronor, en höjning med 75 kronor i månaden.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Magnus Elsing, Enhetschef förhandling

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Centrumbostäder bostäder i Skara höjer hyrorna med 1,25 procent, inom ett intervall mellan 0,5 och 1,5 procent.

Citat

Det är en bra uppgörelse där vi gemensamt har tagit ansvar för att balansera bolagets behov av att få teckning för sina kostnadsökningar med hyresgästernas intresse om återhållsamhet i förhandlingarna under en svår tid.
Magnus Elsing, Hyresgästföreningens förhandlare