Nya hyror förhandlade med Vänersborgsbostäder

Vänersborgsbostäder valde i början av året att stranda förhandlingen om nya hyror och söka central medling från Hyresmarknadskommittén (HMK). Detta i ett läge när Vänersborgsbostäder och Hyresgästföreningen stod långt ifrån varandra i förhandlingarna. Innan vi fått ett centralt medlingsbeslut från HMK valde bolaget ändå att sätta sig ned vid förhandlingsbordet igen och göra upp lokalt med Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen är på i genomsnitt 4,48 procent men slår olika för olika delar av fastighetsbeståndet. Bakgrunden till bolaget ursprungliga höga krav om att få höja med 6,4 procent är allmänna kostnadsökningar. Hyreshöjningarna blir ovanligt höga i år på grund av kostnadsökningarna. Hyresgästföreningen är nöjda med att parterna har kunnat nå en kompromiss utan att blanda in HMK.

– Hyresgästföreningen välkomnade att Vänersborgsbostäder valde att återvände till förhandlingsbordet. Vi tycker att en lokal överenskommelse där parterna tar gemensamt ansvar för att hitta en rimlig avvägning vid förhandlingsbordet är bättre än en utdragen process med beslut från Stockholm och Hyresmarknadskommittén.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Sopha Fors, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg