Nya hyror hos Karlsborgsbostäder

Hyresgästerna hos Karlsborgsbostäder får höjda hyror med 0,95 procent från 1 mars 2021. Det står klart efter att parterna enats om årets hyresjusteringar. Överenskommelsen kan jämföras med Karsborgsbostäders krav inför förhandling som låg på 3,5 procent.

Inför förhandlingarna manade Hyresgästföreningen till återhållsamhet med tanke på hur hyresgästerna har drabbats av ökad arbetslöshet och minskade ekonomiska marginaler i spåren av pandemin. Efter en konstruktiv förhandling har parterna lyckats enas, och Hyresgästföreningens förhandlare är nöjd med att vi har lyckats nå en bra kompromiss.

 Det var ett bra förhandlingsklimat där vi såg till företagets behov och hyresgästernas. Det är en bra överenskommelse både för hyresgästerna och för bolaget, menar Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Överenskommelsen innebär att hyran för en normaltvåa på 60 kvadrat höjs med 50 kronor i månaden.

För ytterligare upplysningar kontakta:
Robert Gadaan, förhandlare

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK

Snabbfakta

Det är en bra överenskommelse både för hyresgästerna och för bolaget.
Robert Gadaan, förhandlare på Hyresgästföreningen