Nya hyror Hos Vårgårda Bostäder

Hyresgästerna hos Vårgårda Bostäder får en hyreshöjning med 1,64 procent från den 1 januari 2021. Detta står klart efter ett beslut hos Hyresmarknadskommittén.

Vårgårda Bostäder och Hyresgästföreningen stod för långt ifrån varandra i hyresförhandlingarna. Bolaget valde att söka tvistlösning hos det centrala tvistlösningsorganet Hyresmarknadskommittén (HMK). HMK kunde inte enas om ett medlingsbud till de lokala parterna och efter att bolaget valt att inte återuppta förhandlingarna har HMK nu återkommit med ett beslut. Hyresgästföreningens förhandlare är besviken på att de lokala parterna inte kunde nå en lösning, och att beslutet innebär en retroaktiv hyreshöjning från 1 januari.

– Vi är besvikna på beslutet, framför allt att det gäller retroaktivt. Detta visar på vikten av lokala uppgörelser. Det var olyckligt att Vårgårda Bostäder inte ville återuppta förhandlingarna tidigare i vintras. Nästa gång hoppas jag att vi ska kunna lösa det vid förhandlingsbordet, säger Jesper Lissmark, förhandlare hos Hyresgästföreningen

Hyresgästföreningen har inför förhandlingarna manat till återhållsamhet då många hyresgäster har drabbats ekonomiskt av pandemin och nu känner stor oro för framtiden. Samtidigt finns det en bakgrund i det misslyckade vätgasprojektet vid ombyggnationen på Klockarebolet som har inneburit stora kostnader för bolaget. Jesper Lissmark är tydlig med att vi fortsatt anser att hyresgästerna inte ska lastas för den tidigare ledningens misslyckanden.

– Vår inställning att hyresgästerna inte ska betala för den tidigare ledningens dåliga affärer och det står vi fast vid.

Ny hyra för en genomsnittlig lägenhet på 60 kvadrat blir 5 214 kronor i månaden, med en hyreshöjning på 86 kronor i månaden.

För mer information:
Jesper Lissmark, förhandlare