Nya hyror i Jämtland från 1 januari

Hyresförhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Fastighetsägarna Mittnord är nu klara. Från och med den 1 januari 2021 höjs hyrorna för berörda hyresgäster med i genomsnitt 0,86 procent.

- Det är glädjande att vi nu landat i ett avtal som känns rimligt för såväl hyresgästerna som för de privata bostadsbolagen. Fastighetsägarna Mittnord agerar ombud för de flesta privata bostadsbolagen i länet, men tyvärr var Riksbyggen inte nöjda med överenskommelsen och har valt att stå utanför, säger Hasse Dahl, förhandlare.

För en normal trerumslägenhet på 77 kvadratmeter innebär hyreshöjningen en ökning med cirka 55 kronor per månad. Fastighetsägarna Mittnord hade ursprungligen yrkat på en ökning med 2,7 procent för 2021.

Sammantaget berörs cirka 5000 lägenheter. Överenskommelsen gäller hyresgäster i Jämtlands län vars hyresvärdar är medlemmar i Fastighetsägarna Mittnord. Undantagna från överenskommelsen är fastigheter som ägs, direkt eller indirekt, av Riksbyggen.

För mer information:
Hasse Dahl, förhandlare, 076-798 08 64