Nydala Bostäder betalar tillbaka drygt en kvarts miljon till sina hyresgäster

Efter en överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och Nydala Bostäder får 38 hyresgäster på Näckens väg i Umeå tillbaka 282 000 kronor som de betalat för mycket. Pengarna avser bredband och kabel-tv, som felaktigt debiterats vissa hyresgäster utöver hyran.

- Ett bostadsbolag får inte ta ut mer i hyra än vad som har förhandlats fram, vilket tyvärr har skett i det här fallet. Därför är det glädjande att vi nu kommit överens med Nydala Bostäder om den här återbetalningen till drabbade hyresgäster, säger Hyresgästföreningens chefsjurist Niclas Sundell.

Enligt överenskommelsen har Nydala Bostäder gått med på att betala tillbaka, i vissa fall upp till cirka 14 000 kronor per lägenhet.

Återbetalningarna görs genom avdrag på hyrorna i början av 2021, alternativt genom utbetalningar direkt till berörda hyresgäster.

För mer information:
Niclas Sundell, enhetschef Juridik, 070-579 24 46