Nytt avtal säkrar hyresgästernas inflytande hos Botkyrkabyggen

Hyresgästföreningen och Botkyrkabyggen har kommit överens om ett nytt boinflytandeavtal. ”Med det här avtalet säkrar vi upp att alla som vill få ökat inflytande över sitt hem och sin boendemiljö också har möjligheter till det”, säger Inga-Lill Eklöf, ordförande för Hyresgästföreningen Botkyrka-Salem.

Syftet med avtalet är att utveckla hyresrätten till ett boende som kännetecknas av trygghet, trivsel, kvalitet och god service. För att nå fram dit måste fler hyresgäster inkluderas. Avtalet ger också en bra vägvisning på hur detta ska ske genom tydliga rutiner.

Sandra Appelgren, projektledare på Hyresgästföreningen, som var med och förhandlade fram boinflytandeavtalet är nöjd. "Vi har tagit fram ett arbetssätt som ger hyresgästerna verkligt inflytande hos Botkyrkabyggen och hyresgästerna kommer ha möjlighet till förbättrade mötesplatser och verksamheter."

Inga-Lill och Sandra är särskilt stolta över att de tillsammans med Botkyrkabyggen har antagit följande målsättningar:

• Tillsammans med hyresgäster och andra aktörer, verksamma inom bostadsbeståndet, medverka till utveckling och trivsel i huset eller bostadsområdet.
  • Att särskilt lyfta barns åsikter och sätta barnens bästa i första rummet i enlighet med FN:s Barnkonvention tillika svensk lag.
  • Använda och utveckla metoder som ger den enskilde hyresgästen inflytande över sin lägenhet, gemensamma anläggningar och bostadsområdet som helhet.

– Vi är glada över att vi har goda relationer och ett bra samarbete med Botkyrkabyggen, säger Inga-Lill Eklöf.

För mer information om boinflytandeavtalet mellan Hyresgästföreningen och Botkyrkabyggen kontakta:

Inga-Lill Eklöf, ordförande Hyresgästföreningen Botkyrka-Salem, mobil: 073 329 17 47

Sandra Appelgren, Projekt -och utvecklingsledare Hyresgästföreningen, telefon 010- 459 16 02