Nytt högt hyreskrav från Alingsåshem

Alingsåshem är ett av de första kommunägda bostadsbolagen i regionen att påkalla förhandling om nästa års hyror. Bolaget har kontaktat Hyresgästföreningen och vill se en höjning på 3,5 procent från årsskiftet för sina drygt 2 900 hyresgäster. Återigen ett högt yrkande enligt Hyresgästföreningen, som ser behov av återhållsamhet.

Trots att Alingsåshem kan se tillbaka på flera år med goda resultat går bolaget som vanligt in i förhandlingen med ett högt krav, säger Jesper Lissmark, som leder Hyresgästföreningens förhandlingsdelegation.

– Alingsåshem har en god och stabil ekonomi och ska därför kunna vara mer återhållsamma. Generellt sett har bostadsbolagen fått ett bättre ekonomiskt läge under pandemin samtidigt som den samhällsekonomiska utvecklingen och hyresgästernas privatekonomi har försämrats.

Nuvarande genomsnittlig hyra för en lägenhet på 60 kvadratmeter är i dag 5 400 kronor i månaden. Med bolagets krav skulle det innebära en hyreshöjning med drygt 189 kronor i månaden.

Faktaruta

År Krav Förhandlingsresultat
2020 3,5 % 2,3 %
2021 3,5 % 1,45 %
2022 3,5 % förhandling ej påbörjad

Faktaruta

År Krav Förhandlingsresultat
2020 3,5 % 2,3 %
2021 3,5 % 1,45 %
2022 3,5 % förhandling ej påbörjad

Jesper Lissmark, förhandlare Hyresgästföreningen

Region BohusÄlvsborg-Skaraborg
Regional pressjour BÄSK
press.regionbask@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Alingsåshem vill höja hyrorna för sina drygt 2 900 hyresgäster med 3,5 procent från årsskiftet.

Citat

Trots att Alingsåshem kan se tillbaka på flera år med goda resultat går bolaget som vanligt in i förhandlingen med ett högt krav.
Jesper Lissmark, förhandlare på Hyresgästföreningen