Nytt investeringsstöd för hyresrätter välkomnas

Investeringsstödet för hyresrätter och studentbostäder kommer att återinföras, meddelar regeringen idag Beskedet välkomnas av hyresgästföreningen. Regeringen har tagit till sig av den kritik mot stödet som tidigare lyfts och presenterar ett förbättrat investeringsstöd som kan möta efterfrågan av hyresrätter med rimligare hyror i hela landet.

–Vi välkomnar dagens besked från regeringen. Investeringsstödet är ett viktigt verktyg för att hålla produktionen av bostäder uppe och de skenande hyrorna nere. Idag är det tyvärr väldigt många som inte kan efterfråga dagens nyproduktionshyror, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

Hyrorna i nyproduktion har nått rekordnivåer. En nybyggd hyreslägenhet på tre rum och kök hade 2018 en genomsnittlig hyra på 9 936 kronor i månaden, enligt SCB. Samtidigt är antalet ofrivilligt hemmaboende unga vuxna 238 000 år 2019. Det är det högst uppmätta antalet sedan hyresgästföreningen började mäta 1998.

–När investeringsstödet togs bort i förra årets statsbudget, trots ett akut behov slog det hårt mot byggandet. Därför är det otroligt viktigt att det återinförs och utformas för att ge en långsiktig utveckling. Men, samtidigt är jag häpen och bekymrad över att det fortfarande höjs röster om att släppa hyrorna i nyproduktionen fria, säger Marie Linder.