​Nytt tvåårsavtal för hyror hos Tanums Bostäder

Kommunägda Tanumsbostäder AB hade ursprungligen krävt att få höja hyrorna för sina hyresgäster med 1,96 procent för 2019. Bolaget hänvisade innan förhandlingen till kostnadsökningar. Parterna kunde enas om en tvåårsuppgörelse på 1,4 procent för 2019 samt 1,5 procent för 2020. Hyresgästföreningen är relativt nöjda med uppgörelsen då vi ser att det även gynnar hyresgästernas intressen.

– Det var ett bra förhandlingsklimat där vi tog ställning till företagets behov och hyresgästernas intressen. Det är en bra överenskommelse som även kommer hyresgästerna till del genom att det möjliggör för Tanums Bostäder att hålla en fortsatt god kvalité i arbetet med service och underhåll, säger Jakob Agirman, förhandlare på Hyresgästföreningen.

För en genomsnittlig tvårummare på 60 kvadratmeter, med en nuvarande hyra på 5 785 kronor i månaden, innebär det en höjning på 87 kronor i januari 2019 samt ytterligare 93 kronor i höjning från januari 2020.

För ytterligare upplysningar kontakta:

Jakob Agirman, förhandlare

Hyresgästföreningens regionala pressjour