Ombildningar leder till negativa konsekvenser för många göteborgare

Utförsäljning av allmännyttiga lägenheter genom ombildning riskerar att leda till stora konsekvenser för dagens och morgondagens göteborgare. Det skriver Hyresgästföreningen i sitt remissvar till Förvaltnings AB Framtiden.

Hyresgästföreningen region västra Sverige har nu lämnat in sitt remissvar till Förvaltnings AB Framtiden gällande förslaget på hantering av uppdraget från kommunfullmäktige om att öka arbetet med ombildningar i områden där hyresrätten dominerar.

Först och främst vill vi säga att vi är för en stark allmännytta som kan erbjuda bra bostäder till rimliga hyror. Vi vill därför betona att vi motsätter oss ombildningar av hyresrätter ur flera olika perspektiv eftersom det riskerar att leda till stora ekonomiska och sociala konsekvenser för dagens och morgondagens göteborgare, säger Ronny Bengtsson, regionordförande i Hyresgästföreningen Västra Sverige

En stark allmännytta är Göteborg kommuns viktigaste verktyg för att klara av sitt bostadsförsörjningsansvar och en förutsättning för att kunna erbjuda goda bostäder för alla invånare – oavsett inkomst, ursprung, ålder och hushållstyp. Hur ska kommunen kunna utföra sitt uppdrag när man börjar sälja ut verktygen?

Det är också viktigt att påpeka att allmännyttan är en del av välfärden, och ägs av göteborgarna. Vi utgår från att politiken tar sitt ansvar för att förvalta den väl, inte förminska den till en affär bland andra, säger Ronny Bengtsson.

Syftet med ombildningarna är enligt uppdraget från kommunfullmäktige att bryta segregationen. Men forskning visar att ombildningar inte bidrar till att minska segregationen, utan tvärtom att ombildningar tenderar att öka segregationen där färre har råd att efterfråga bostäder i centrala delar av staden. Den strukturella segregation förslaget ämnar motverka riskerar alltså att finnas kvar och i värsta fall späs på.

Om förslaget realiseras kommer det att innebära bättre levnadsvillkor för de resursstarka invånarna i Göteborg men en ökad otrygghet och social utsatthet för de som inte har råd att köpa sig in i stadens förändring, säger Ronny Bengtsson.

För mer information, kontakta:
Ronny Bengtsson, regionordförande Hyresgästföreningen Västra Sverige, 073-063 38 27
Presskontakt Hyresgästföreningen region Västra Sverige: 010-459 24 00