Ombyggda elcyklar och återbrukad mat i jakt på mer hållbar stad

Ombyggda elcyklar, återbrukad mat och vintagekläder: ska vi klara omställningen till miljövänliga bostäder och infrastruktur krävs nya lösningar för cykelparkeringar, sophantering och klädvård. Inom Hyresgästföreningens projekt Ekologisk stadsdel Majorna 2.0 ryms många olika återvinnings- och återbruksidéer.

My Welther är projektledare för Ekologisk Stadsdel Majorna 2.0som drivs av Hyresgästföreningen tillsammans med bostadsbolagen Poseidon, Familjebostäder och Bostadsbolaget. Det är ett så kallat "boinflytandeprojekt" som hade en nystart 2016.

My, vad innebär ett boinflytandeprojekt?

- Bonflytandeprojekt syftar till att förstärka och utveckla inflytande för hyresgästerna över sitt boende, hemma där man bor som gårdsmiljön och stadsdelen. Det kan vara att skapa mötesplatser eller forum för samtal, påverksansarbete eller gemensamma verksamheter.

Vad är målet med Ekologiskt stadsdel Majorna?

- Målet är att skapa verksamheter, arbetssätt och modeller för hur vi kan underlätta för fler hyresgäster att ta ett par steg till i sin vardag mot ett mer klimathållbart sätt att leva. Det kan vara konkreta saker som bättre fungerande cykelparkering som gör det möjligt att skaffa en cykel och börja cykla- till pallkrageodlingar, åkerbruksrum eller verktygspooler på gården- dela mera och återanvänd dina prylar.

Varför satsar ni just på Majorna som ekologiskt stadsdel?

- 2008 startade det första Ekologisk stadsdel Majorna som ett dialogprojekt med syfta att ta reda på vad majborna vill göra ( Minskat avfall-återbruka mer. Fler stadsodlingar.Lokal handel och ändrat konsumtionsbeteende. Färre bilar- fler cyklar) för skapa en mer ekologisk boendemiljö. Nu vill vi göra det konkret möjligt för fler i Majorna och samtidigt sprida verksamheter och arbetssätten till andra stadsdelar och städer.

Ni har en del aktiviteter som rullar varje vecka och månad, berätta om dem!

- Vi bedriver Folkkök tillsammans med bl a ResursRestaurangen för minska matsvinnet genom laga mat tillsammans på mat som skulle slängas på Aktivitetetshuset på måndagar. Vi kör TISDAGSFIKA på Mariaplan där vi varvar föreläsningar med påverkansarbetei olika inflytande och hållbarhetsfrågor. Vi har workshops i REMAKe & REDESIGn för ta vara på kläder tyger- skapa nytt av gammalt för minska textilavfallet. Vi skapar tillsammans med hyresgäster och fastighetsägare modeller för bra cykelförvaring och cykelparkering på utvalda gårdar. Vi erbjuder studiecirklar i ekologisk odling ute på gårdarna. Just nu är sju stycken gårdscirklar igång.och fler är på gång!

- Vi anordnar cykelfixardagar tillsammans med cykelköket.Vi har bilda ett nätverks för lokala entreprenörer som vill utveckla mer ekologiskt utbud i stadsdelen kallat Majnavet. Under våren kommer vi ha ytterligare en utställning på Arena Första Lång kring Remake & Redesign - en modeutställning med Klädoteket och en fashion show. Och vi startar hösten med en spännande kulturfestival med workshop kallad Sommarens sista dagar- med försök att undersöka möjligheten med en lokal valuta- kallad Majorer- Kan det vara ett sätt att skapa grön hållbar lokal ekonomi?

Slutligen, har du några enkla tips för den som bor i hyresrätt och vill påbörja en omställning till mer återbruk?

- Titta om det finns utrymme för ett bytesrum eller återbruksrum där du bor. Kanske kan ni ha bytesdagar på gården? Eller loppis? Ett rum för fixa och laga möbler?
- Varför äga en borrmaskin som du användecirka 10 minuter per år? Kanske kan ni genom den lokala hyresgästförening ha en verktygspool och låna saker som symaskin, borrmaskin, dyra verktyg?
- Om vi delar mera och återanvänder våra saker flera gånger- så minskar vi vårt avfall och skapar en lite bättre framtid för våra barn.

För mer information, kontakta My Welther på telefon 010-4592497.