Örat mot marken – ”Vi planerar staden tillsammans”

Att låta de som bor i staden tycka till om och ha inflytande över områdena de bor i är grundtanken med pilotprojektet som Hyresgästföreningen tillsammans med Chalmers tekniska högskola jobbat med under ett par år. Snart sprids konceptet vidare till nya stadsdelar.

Pilotprojektet, som kallas Örat mot marken, inleddes 2016 i Hammarkullen och sedan dess har ungdomar från området jobbat med att samla in kunskap från de boende om till exempel var de tycker det ska byggas, hur de upplever olika platser i området och vad de tycker om sitt boende.

– Vi vill ge en röst till de boende i områdena i stadsutvecklingsfrågor. Samtidigt vill vi också skapa samhällsbyggare genom att låta ungdomar jobba med att föra dialogen med invånarna, säger Alfredo Torrez, projektledare vid Hyresgästföreningen.

Ungdomarna har fått utbildning kring syftet med projektet och hur enkätverktyget, som kallas Maptionnaire, fungerar och har sedan varit ute i områdena och samlat in svar med hjälp av en surfplatta där de boende har kunnat peka ut olika platser där de tycker det ska byggas eller andra platser där de känner sig mer eller mindre trygga.

– Det materialet blir sedan ett underlag för att kunna prata vidare om stadsutveckling med staden, polisen, politiker, stadsbyggnadskontoret, andra aktörer i bostadsområdena och med hyresgästerna, säger Alfredo Torrez.

– En av metodens styrka är att hyresgästerna får vara med och tolka svaren vi har fått in, för att säkerställa och förytliga resultatet som sedan skickas vidare till andra aktörer. Av erfarenhet vet jag att tjänstepersoner kommer att tolka materialet olika, och detta gör de utifrån respektive profession. Därför är det viktigt att hyresgästerna själva får vara med och tolka resultatet, säger Alfredo Torrez.

Hyresgästföreningen för nu samtal med stadsbyggnadskontoret kring det material som kommit fram under pilotprojektet.

– Målet är att förändra strukturer och se till att samrådet med invånarna kommer in tidigare i processen och att de boendes röster på så sätt blir hörda.

Projektet har också spridits vidare. Utöver Hammarkullen har även ungdomar i Hjällbo och Tynnered testat verktygen och påbörjat att samla in svar från sina områden.

– Vi vill sprida konceptet och hoppas på att samma projekt kan inledas i Biskopsgården.

Här kan du se en video om projektet: https://www.youtube.com/watch?v=5-hVj8nX1G0

Vill du veta mer? Kontakta:

Alfredo Torrez, verksamhetsutvecklare och projektledare på Hyresgästföreningen, 072–7084717

alfredo.torrez@hyresgastforeningen.se