Över 1,8 miljoner kronor tillbaka till medlemmarna tack vare juridiskt stöd

Möjligheten att få juridiskt stöd är en viktig del av medlemskapet i Hyresgästföreningen. Det kan handla om att få hjälp när värden tagit ut överhyra eller när det finns brister i boendet. Eller om det mest grundläggande – att man får behålla sitt hem. Sammanlagt har det juridiska stödet som Hyresgästföreningen i södra Skåne erbjuder, under 2019 gett 1 811 134 kronor tillbaka till medlemmarna och också hjälpt 32 hyresgäster att få behålla sitt hem.

Under 2019 har Hyresgästföreningens medlemmar i södra Skåne fått hjälp av juridikenheten i olika hyrestvister. Under året har enheten sparat eller tjänat sammanlagt 1 811 134 kronor åt medlemmarna och också hjälpt 32 medlemmar att få behålla sin lägenhet. Det totala antalet rådgivningar var 5 130 och antalet ärenden var 1 548 stycken.

– Vi hjälper medlemmar med en mängd olika sorters ärenden varje år. Det kan handla om till exempel skadeståndskrav, både att hyresvärden blir tvungen att betala ut skadestånd till en hyresgäst, och att en hyresgäst slipper att betala skadestånd till en hyresvärd. Det kan också handla om hyresnedsättning, att en hyresgäst får ersättning för att man inte kan nyttja sin lägenhet fullt ut, säger Josephine Stensson, jurist på Hyresgästföreningen region södra Skåne.

Siffran på 32 personer som fått uppsägning och fått behålla sin lägenhet handlar endast om de fall som gått vidare till hyresnämnden eller tingsrätten, där det antingen har avgjorts eller ingåtts förlikning. I praktiken har Hyresgästföreningen hjälpt ännu fler personer att bo kvar, i och med att juristerna informerat om vad som gäller om en hyresvärd vill säga upp en hyresgäst.

– Bara för att man som hyresgäst får ett brev om uppsägning av sin hyresvärd, betyder det inte att man måste flytta. Man har rätt att få ärendet prövat och det ligger på hyresvärden att ge in ansökan till hyresnämnden. Men många hyresgäster har tyvärr inte koll på detta. Denna kunskap hjälper vi våra medlemmar med, avslutar Josephine Stensson.

För mer information, kontakta:
Josephine Stensson, jurist, 010-459 23 19