Över 100 000 i kampanj mot marknadshyror

Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet och Liberalerna har kommit överens om att införa “fri hyressättning”, det vill säga marknadshyror, för nybyggda hyresrätter. Med anledning av det startade Hyresgästföreningen kampanjen ”Säg nej till regeringens Hyreschock” under hösten 2019. Kampanjen har nu samlat över 100 000 underskrifter från människor som är emot regeringens planer på att införa marknadshyra för nybyggda lägenheter.

– Över 100 000 svenskar säger nej till marknadshyror. Många är upprörda över att regeringen vill införa detta för nya hyresrätter, trots att alla vet att det inte leder till fler bostäder utan snarare till att människor inte har råd att bo, säger Marie Linder, förbundsordförande för Hyresgästföreningen.

I dag förhandlas hyran mellan parterna på hyresmarknaden, istället för att marknaden eller politikerna bestämmer över hyresnivåerna. Hyran ska vara lika för lika lägenhet och bygger på bruksvärdet, det vill säga den standard och kvalitet som finns i lägenheten, fastigheten och i området. Det innebär att hyresvärden inte själv kan bestämma hur hög hyran ska vara. Att hyrorna sätts genom förhandling är en trygghet för hyresgäster.

– Förslaget om ”fri hyressättning i nyproduktion” innebär att modellen med kollektiva förhandlingar sätts ur spel. Till en början kommer det drabba alla som flyttar till en nyproducerad hyresbostad, lägenheter som redan idag har en hög hyra. På sikt kommer alla lägenheter få höjda hyror eftersom den kollektiva förhandlingen försvinner. Vi på Hyresgästföreningen tänker göra allt vad vi kan för att förhindra detta, säger Marie Linder.

Hyresgästerna kan få räkna med hyreshöjningar upp till 50 procent och som konsekvens behöva lägga upp till 14 procent mer än av sin disponibla inkomst på hyran om marknadshyror införs för alla hyresrätter. Det visar marknadshyresrapporter som konsultföretaget Ramboll har tagit fram på uppdrag av Hyresgästföreningen.

Läs mer om Marknadshyresrapporterna:

Läs mer om kampanjen:

Nationell pressjour