Över 5,4 miljoner till medlemmar i Hyresgästföreningen region Stockholm under 2021

Under 2021 har 5278 medlemmar fått juridisk hjälp från Hyresgästföreningen region Stockholm. Under samma period har medlemmar fått eller fått tillbaka sammanlagt 5 443 814 kronor i hyresjuridiska ärenden.

Regionens jurister och ärendehandläggare har under året bistått medlemmar bland annat genom att förhandla i ärenden som gällt oskäliga fakturakrav, återbetalning av deposition samt fått hyresvärdar att åtgärda brister lägenheter.

Ett av alla ärenden under året handlade om att en medlems lägenhet var kall på grund av på kallras från en vägg. Hyresgästen behövde använda egna element för att värma upp bostaden vilket innebar extra kostnader. Hyresvärden fick i december 2020 ett förläggande från kommunens miljöinspektör att åtgärda bristen. Ärendet drog ut på tiden och utlovade åtgärder uteblev.

Lagom till sommaren kom parterna genom förhandling fram till att hyresgästen skulle få flytta då hyresvärden inte kunde åtgärda den kalla väggen. Förhandlingar om uppsägningstid och städning av lägenheten fick ett bra resultat. Vidare förhandlades det om nedsättning av hyran för det hinder och men hyresgästen haft i sin lägenhet och förvaltaren medgav nedsättningen med vändande post.

Ersättningen till medlemmen blev 50 000 kronor exklusive den ersättning för elen som hyresgästen tidigare fått. Medlemmen blev mycket glad. Det var skönt för hyresgästen som äntligen fick ett avslut, och i och med nedsättningens storlek även lite upprättelse för alla dessa år hen lidit.

Utöver alla pengar är det viktigt att komma ihåg att de flesta tvister där medlemmar biträds ger andra stora värden som inte går att mäta i pengar.

13 258 medlemmar i Hyresgästföreningen region Stockholm kontaktade Hyresgästföreningens nationella rådgivning under 2021. Av dessa bedömdes 5 278 medlemmar behöva biträde av handläggare eller jurist från juridiska enheten på Hyresgästföreningen region Stockholm.

– Det är positivt att vi har lyckats hjälpa så många medlemmar med deras ärenden. Det är viktigt att medlemmar känner sig trygga i att kunna få stöd och hjälp när det behövs. Ju fler medlemmar vi är desto starkare blir vi tillsammans säger Simon Safari, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm.

För mer information, kontakta:

Zeljko Kranjec, chef juridiska enheten, Hyresgästföreningen region Stockholm
Telefon: 070-8511913
E-post: zeljko.kranjec@hyresgastforeningen.se

Simon Safari, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm

Snabbfakta

Citat

Det är positivt att vi har lyckats hjälpa så många medlemmar med deras ärenden. Det är viktigt att medlemmar känner sig trygga i att kunna få stöd och hjälp när det behövs. Ju fler medlemmar vi är desto starkare blir vi tillsammans.
Simon Safari, ordförande, Hyresgästföreningen region Stockholm.