Över 800 namnunderskrifter lämnas över till Karlskoga kommun i protest

På tisdag, den 15 september, överlämnar Hyresgästföreningen i Karlskoga 866 insamlade namn till kommunalrådet Tony Ring (M). Insamlingen är en protest mot kommunens vinstkrav på KarlskogaHem. Ett vinstkrav som föreningen menar driver upp hyresnivåerna.

- Vi har under våren samlat in namnunderskrifter bland KarlskogaHems hyresgäster för att få till en ändring av de ägardirektiv som Karlskoga kommun ställer på sitt allmännyttiga bostadsföretag, berättar Marianne Svensson ordförande för Hyresgästföreningen i Karlskoga.

-Vi ser att kommunens vinstkrav driver upp hyresnivåerna på ett sätt som vi inte kan acceptera. Skillnaden mellan vinstkravet och vad som faktiskt är ekonomiskt motiverat är ca 500 kr per lägenhet och månad, hyrespengar som hyresgästerna alltså förväntas lägga ut helt i onödan, avslutar Marianne.

Överlämningen av de insamlade namnen sker på tisdag den 15 september kl.16.00 på torget i Karlskoga.

Kontakt och mer information:
Marianne Svensson ordförande Hyresgästföreningen Karlskoga tel. 010-459 15 24