Överenskommelse om 2020 års hyror är klar

Efter en strandning finns nu en överenskommelse mellan Hyresgästföreningen och Västerstaden om 2020 års hyror för cirka 1 500 hushåll i Göteborg.

När förhandlingarna om 2020 års hyror inleddes krävde Västerstaden att få höja hyrorna för 2020 med mellan 3–3,5 procent från 1 juli 2020. Efter förhandlingar sänktes kravet till 1,6 procent, men det var fortfarande ett krav som Hyresgästföreningen inte kunde acceptera.

Västerstaden valde då att stranda förhandlingen och vände sig istället direkt till hyresgästerna genom att skicka ut ett brev med information om att hyran på avierna skulle höjas med 1,6 procent och att de som inte accepterade det fick kontakta hyresvärden.

Vi uppmanade alla hyresgästerna att inte godkänna den nya hyran och att fortsätta betala hyran som var före höjningen vilket innebar att Västerstaden skulle bli tvungen att pröva varje hyreshöjning i Hyresnämnden för att kunna få igenom det, säger Iordan Palma Tzakov, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen Västra Sverige.

Under senhösten återupptogs dock förhandlingarna mellan Hyresgästföreningen och Västerstaden. Det har nu lett fram till en överenskommelse där hyresvärden har rätt att höja hyran med 1,4 procent från första april 2021 för alla hyresgäster.

Det är en högre nivå än vi tänkt oss från början. Samtidigt innebär överenskommelsen att hyresgästerna inte behöver betala någon retroaktivitet vilket i praktiken innebär att det inte blev någon hyreshöjning alls under 2020 för de som inte betalat in hyreshöjningen som Västerstaden aviserade, säger Iordan Palma Tzakov

– Hyressystemet bygger på att parterna förhandlar sinsemellan, därför tycker vi också att det är viktigt att vi kunde nå fram till en överenskommelse.

De hyresgäster som godtagit hyresvärdens höjning på 1,6 procent kommer få en hyressänkning med 0,2 procent från och med 1 april. Däremot har hyresgäster ingen rätt att kräva tillbaka pengar från hyresvärden för de månader de betalat den högre hyran.

Överenskommelsen innebär också att alla pågående prövningar i Hyresnämnden dras tillbaka.

Vill du veta mer:

Kontakta Västra Sveriges pressnummer 010-459 24 00