Placemaking ska ge trygga och attraktiva bostadsområden

I projektet Placemaking in the Nordics har deltagare från Sverige, Norge, Finland och Nederländerna tagit fram en handbok med en verktygslåda för Placemaking som är anpassad till nordiska förhållanden. Tidigare har begreppet och metoden främst använts i Nordamerika.

– Placemaking är en bra metod och vi ville översätta den till nordiska förhållanden. Vi har ett speciellt klimat, varierande befolkningstäthet och stora geografiska variationer. Dessutom har vi annorlunda planprocesser, säger Kenneth Berglund, utredare på Hyresgästföreningen.

Kommuner, fastighetsbolag och andra aktörer från fyra länder har tillsammans utvecklat användningen av metoden. Från Sverige deltog bland annat Mjölby kommun, Region Östergötland, Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen.

– Placemaking handlar om att utveckla en plats för att göra den attraktiv och lockande. Hur man gör kan variera. Det kan handla om tekniska faktorer som bra belysning och att rensa i buskage, eller om mentala processer som att de boende gör platsen till sin genom ett konstnärligt projekt, säger Kenneth Berglund.

Projektet Placemaking in the Nordics

• Syftet med projektet var att lära av genomförda projekt, utforska utmaningar och framgångsfaktorer och ta fram en innovativ verktygslåda anpassad till nordiska förhållanden.
  • Projektet pågick april 2019 till maj 2020.
  • Projektet drevs av Future Place Leadership, LINK arkitektur och Tryggare Sverige. Ett 30-tal övriga organisationer deltog och bidrog, bland annat Hyresgästföreningen.
  • Projektet resulterade i en handbok med verktyg för att arbeta med placemaking.

Se bifogad handbok.

Nationell pressjour