Pressinbjudan: 1000 nya ungdomsbostäder i Malmö

Välkommen till Hyresgästföreningens rapportsläpp av "1000 nya ungdomsbostäder" fredag 29 maj kl. 13.00 i Malmö stadshus.

Situationen med bostadsbristen för unga i Malmö ställer krav på åtgärder och nya sätt att organisera både planering och byggnation på. Projektet ”1000 ungdomsbostäder” har samlat ett brett urval av aktörer som tillsammans arbetat med att effektivisera byggprocesser. Rapporten är en förstudie till det arbete som nu ska omsättas i praktiken: 1000 nya ungdomsbostäder med en i förväg satt maxhyra för att passa ungas plånbok. Två byggprojekt är initierade och fler är på väg.

Träffen inleds med en presentation av rapporten och efterföljs av ett modererat samtal. Representanter från media är välkomna. Föranmälan är önskvärd.

Praktisk information:
Tid: Fredag 29 maj kl. 13.00
Plats: Pelarrummet, receptionen, Stadshuset, August Palms plats 1

Medverkande:
Katrin Stjernfeldt Jammeh, kommunstyrelsens ordförande
Olof Andersson, VD på Trianon
Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne

Rapportsläppet sker med god möjlighet till fysisk distansering. För de som föredrar går det också att följa pressträffen digitalt via Facebook på Hyresgästföreningen södra Skåne: https://www.facebook.com/hgfsodraskane/

Föranmälan och frågor till:
Anna Eriksson, kommunikatör på Hyresgästföreningen
anna.eriksson@hyresgastforeningen.se

Medverkande i projektet 1000 ungdomsbostäder:
Hyresgästföreningen
Trianon
Byggnadsfirman Otto Magnusson
Malmö White Arkitekter
Prolog
FOJAB Arkitekter
PEAB
BoKlok
Chroma Arkitekter
MKB
Atrium Ljungberg

”1000 ungdomsbostäder” inleddes 2018 på initiativ av kommunledningen och har finansierats med 300 000 kronor.