Pressinbjudan: Unga vuxnas boende 2019 i Lund/Malmö – rapportsläpp och livesänt panelsamtal

Onsdag 6 november släpps rapporten “Unga vuxnas boende 2019 i Malmö/Lund”. Rapporten går igenom hur unga vuxna i åldern 20–27 år bor idag, och hur de vill bo. Undersökningen som ligger till grund för rapporten har genomförts sedan 1997. Utvecklingen är oroväckande, nästan en tredjedel av alla unga vuxna i målgruppen bor nu hemma hos förälder eller målsman – 85 procent av dem är ofrivilligt hemmaboende. Vad gör bostadsbristen med unga vuxnas framtid?

Rapporten går igenom hur unga bor idag, hur de vill bo i framtiden men också hur unga vuxnas ekonomi ser ut, hur mycket man betalar för sin bostad och hur man mår i sitt bostadsområde. Vad händer med en generation av unga som tvekar inför att flytta till studier eller jobb på grund av avsaknad av bostäder, eller som väntar med att bilda familj?

På rapportsläppet kommer Hyresgästföreningens bostadspolitiske utredare Stefan Runfeldt att presentera rapporten, och sedan kommer Fredrik Ljunghill (M), vice ordförande i kommunstyrelsen Lund, Olof Andersson, VD på Fastighets AB Trianon, Meja Cohen Tillberg, ordförande för Ung Vänster Skåne, Björn Lindgren, förbundschef på jagvillhabostad.nu och Oscar Hydén, studentombud för Studentkåren Malmö att diskutera hur problemen ser ut i vår region, och hur vi kan arbeta för att hitta lösningar på bostadsbristen för unga vuxna.

Om ni vill vara med på plats, för att prata med rapportens utredare eller paneldeltagarna, anmäl er till Malin Hole, malin.hole@hyresgastforeningen.se eller på 010-459 23 46. Det går också att följa livesändningen på Hyresgästföreningen i södra Skånes Facebook-sida, samt läsa mer om den i detta event: https://www.facebook.com/events/2427175530858747/.

Datum: 6 november
Tid:Kl 12–13