Pressinbjudan till rapportlansering: Marknadshyra i fyra städer – vem vinner och vem förlorar?

Framsida rapport Marknadshyror i Halmstad

Den 24:e mars släpper Hyresgästföreningen i region norra Skåne en ny rapport: “Marknadshyror i Halmstad”. Rapporten har tagits fram av undersökningsföretaget Ramboll under hösten 2020 på uppdrag av Hyresgästföreningen. Syftet är att ta reda på vilka effekter införandet av marknadshyror får på hyresnivåer och hushållens konsumtionsutrymme i Halmstad. Samma rapport har även tagits fram i åtta andra städer runtom i landet, och samtliga lanseras under vecka 12.

Välkomna till ett lunchsamtal som tar avstamp i Hyresgästföreningens färska rapporter om marknadshyror som släpps samma dag. Frågor som lyfts under samtalet är: Vad händer om Sverige beslutar sig för att införa marknadshyror? Vilka effekter får det för landets tre miljoner hyresgäster? Löser det problemet med bostadsbrist i våra städer? Hur påverkas ekonomin för landets kommuner?

Lunchsamtalet inleds med att Hyresgästföreningens chefsekonom Martin Hofverberg kortfattat presenterar innehållet i rapporterna från Halmstad, Uddevalla, Göteborg och Malmö. Moderator Caroline Szyber leder därefter ett samtal där Sandro Scocco och Fredrik Kopsch deltar i egenskap av ekonomiska experter.

Praktisk information:

Datum: Onsdag 24 mars
Tid: Kl 12.00–13.00
Plats: Zoom, anslut till samtalet via följande länk, https://us02web.zoom.us/j/81558329237

Deltagare:

Fredrik Kopsch har en doktorsexamen från KTH och är docent i fastighetsekonomi. Han arbetar på Lunds universitet och forskar kring bostadsmarknader, och främst den svenska hyresmarknaden, både idag och historiskt.

Sandro Scocco har varit LO-ekonom samt chefsekonom vid AMS. Han har också varit sakkunnig åt ministrar som Carl Tham, Mona Sahlin och Björn Rosengren och varit chefsekonom på tankesmedjan Arena Idé. 2020 tillträdde Scocco som Vänsterpartiets chefsekonom.

Martin Hofverberg är chefsekonom på Hyresgästföreningen. Han leder en analys- och utredargrupp med en inriktning mot nationalekonomi, statsvetenskap och statsstödsfrågor i EU.

Caroline Szyber är en svensk jurist och före detta politiker (riksdagsledamot för KD under åren 2010–2018). När hon lämnade politiken startade hon ett konsultbolag för bland annat juridisk hjälp i bostads- och byggfrågor och public affairs-uppdrag till fastighetsnäringen.

För mer information, kontakta:

Regional pressjour Norra Skåne
010- 45 91700