Pressmeddelande med anledning av strandad förhandling i AB Helsingborgshem

AB Helsingborgshem har strandat årets hyresförhandling. Företagets inledande yrkande skulle innebära en höjning av hyrorna i bolaget med 3 %, en rekordhög höjning. Hyresgästföreningen har noggrant analyserat företagets ekonomi och har under förhandlingen lämnat väl motiverade motbud med en tydlig avsikt att komma överens om en rimlig hyresutveckling. Helsingborgshem har detta till trots hela tiden stått kvar vid sitt ursprungliga bud. Ärendet överlämnas till Hyresmarknadskommittén för avgörande när Helsingborgshem nu valt att frånträda förhandlingarna redan innan Hyresgästföreningen lämnat sitt slutbud.

– Det mest oroande med årets förhandlingar är det mönster vi ser bland fler allmännyttiga bolag. Företagen lämnar mycket höga yrkanden som man inte är beredda att förhandla om och i bakgrunden finns ständigt en hotbild om strandning. Vi får tydliga signaler om att de allmännyttiga företagen samverkar på ett väl utvecklat sätt, säger Peter Olsén förhandlare på Hyresgästföreningen region norra Skåne.

Det finns för hyresgäster tydliga poänger med att allmännyttiga företag samverkar och utbyter erfarenheter. Problemet uppstår när allmännyttorna i ett samarbete fastställer en nivå på vilken hyresförhandlingarna med Hyresgästföreningen ska avslutas. Då närmar vi oss bilden av ett försök att påverka prissättningen av hyreslägenheter med syftet att gemensamt uppnå högre hyror än vad det enskilda bostadsföretaget kan uppnå i förhandling. Det finns en överhängande risk att detta kan komma att betraktas som ett otillbörligt försök att manipulera prissättningen av hyreslägenheter.

Om vår bild av ett samarbete i bakgrund stämmer får vi vara beredda på att fler allmännyttiga företag kommer att stranda förhandlingarna.

Flera av de stora privata fastighetsägarna samt ett antal ombud för privata fastighetsägare agerar på ett likvärdigt sätt som det vi ser som kan liknas vid en kartell av allmännyttiga bolag. Vi har därför anledning att misstänka att det pågår ett omfattande samarbete i prissättningsfrågor mellan allmännyttiga och privata fastighetsägare.

Vi uppmanar nu de bostadsföretag vi sitter i förhandlingar med att återgå till sakliga förhandlingar utifrån de lokala förutsättningar som råder.

Fakta: Förra årets uppgörelse med Helsingborgshem innebar en höjning på 0,75 %. I år kräver alltså Helsingborgshem en höjning som är fyra gånger så hög.

För mer information, kontakta:
Peter Olsén, förhandlare Hyresgästföreningen region norra Skåne
peter.olsen@hyresgastforeningen.se