Privatvärdarnas ekonomi – Är det lönsamt att äga och förvalta hyresrätter i södra Skåne?

Merparten av alla hyresrätter i Skåne förvaltas av privata fastighetsägare. Att de har en god ekonomi är bra, för det ger en långsiktighet i ägandet som också skapar trygghet för hyresgästerna. För oss på Hyresgästföreningen är det viktigt att veta hur lönsamheten ser ut i branschen eftersom fastighetsägarnas ekonomiska förutsättningar ofta anges som en orsak till varför det inte byggs tillräckligt mycket för att åtgärda bostadsbristen. Om det inte går att tjäna pengar på hyresrätter finns helt enkelt inget incitament till att bygga fler. Så hur ser det ut för hyresvärdarna som äger och förvaltar fastigheter i södra Skåne?

Lönsamhet, direktavkastning och soliditet

Hyresgästföreningen i region södra Skåne har under de senaste 12 åren tagit fram rapporten “Privatvärdarnas ekonomi”. I årets undersökning ingår 15 företag som äger och förvaltar cirka 30 000 lägenheter i Skåne och har ett marknadsvärde på 177 miljarder kronor. Samtliga företag ägs av privata aktörer. Två frågor står i centrum:

• Är det lönsamt att förvalta fastigheter som privat fastighetsägare i södra Skåne?
  • Är det lönsamt att äga fastigheter som investering i södra Skåne?

Det vi kan konstatera är att det är samma slutsats för tolfte året i rad:
Ja, det är lönsamt att äga hyresfastigheter.

► Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona uppgick till 20 procent.

► Direktavkastningen var i genomsnitt 6,0 procent. Därmed var den högre än bankernas inlåningsränta.

► Årsvinsten per genomsnittslägenhet är 16 947 kr, en fortsatt hög nivå.

► Även som ekonomisk investering är det lönsamt att äga fastigheter. Soliditeten hos de undersökta företagen var i genomsnitt 26,2 procent.

Vinst per genomsnittlig trerumslägenhet.
Framtagen av Kristina Wahlgren via Infogram. Lånad med tillstånd av Hem & Hyra Skåne.

– Under åren som vi har släppt rapporten har det varit stadiga avkastningar för företagen som ingår och vinsterna har ökat markant. Vi hoppas att resultatet kan nyansera argumenten om att det inte kan byggas nytt för att hyresbostäder är en olönsam bransch eller att den svenska modellen är begränsande för företagens lönsamhet, säger Joakim Lund, chef på förhandlingsenheten på Hyresgästföreningen södra Skåne.

Hyresbostäder ger bra avkastning till sina investerare

Soliditeten är i genomsnitt hög och reavinsterna ger en extra avkastning på fastighetsrörelsen. Med direktavkastningar på 6 procent och en vinst per hyreskrona på 20 procent ger fastigheterna ett bra resultat. Direktavkastningen är mycket god och årsvinsten per lägenhet är cirka 17 000 kronor för en genomsnittslägenhet i södra Skåne. De tre företagen som gör högst vinster landar på mer än 40 procent i vinst per hyreskrona, vilket motsvarar cirka 36 000–39 000 kronor för en lägenhet på tre rum och kök i Malmö per år. 10 av 15 företag i undersökningen har också haft möjlighet att lämna utdelning till sina aktieägare.

Den svenska modellen för hyressättning med bruksvärdessystemet ger inte bara hyresgästen en trygghet i form av rimliga hyreshöjningar och besittningsskydd utan ger även fastighetsvärdarna trygghet eftersom de har en stabil inkomst under både högkonjunktur och lågkonjunktur.

Läs hela rapporten här!

•••

Rapporten "Privatvärdarnas ekonomi" har släppts årligen sedan 2006 och är baserad på företagens egna årsredovisningar. De granskade områdena är vinst per hyreskrona, företagens direktavkastning, deras soliditet samt eventuell aktieutdelning. Såväl lokala som multinationella företag ingår i granskningen för att ge en översikt på en varierad hyresmarknad.

Läs mer om rapporten i Hem & Hyra, som bland annat lyfter den framgångsrika kombinationen av lönsamhet och socialt ansvarstagande.

Läs mer om rapporten i Sydsvenskan, som också har pratat med Fastighetsägarna Syd som lyfter branschens utmaningar.

Detta inlägg om privatvärdarnas ekonomi i Skåne är en del av det nyhetsbrev som Hyresgästföreningen i region Södra Skåne skickar 4 ggr/år. Om du också vill motta detta utskick kan du anmäla dig genom att mejla Malin Hole, digital verksamhetsutvecklare och opinionsbildare, på malin.hole@hyresgastforeningen.se.