Ramavtal klart om rekommendation för 2022 års hyror i Stockholms stad

Hyresgästföreningen region Stockholm och Fastighetsägarna Stockholm är överens om ett ramavtal med en rekommendation för hyreshöjningarna nästa år för privatägda hyreslägenheter i Stockholms stad. Rekommendationen innebär att normalhöjningen blir 1,8 procent från 1 februari 2022.

– Det är mer än de behöver, men det är bra att vi har kunnat komma överens så pass tidigt i år. Vi gjorde vad vi kunde för att få lägre höjningar, men det är en förhandling mellan två parter, ingen får som den vill, säger Kristoffer Burstedt, förhandlingsstrateg vid Hyresgästföreningen region Stockholm.

Ramavtalet syftar till att ge en rekommendation till normalhöjning i de fastighetsvisa förhandlingarna. De faktiska lägenhetshyrorna ska nu förhandlas med respektive hyresvärd. Ett ramavtal underlättar dessa förhandlingar, men innebär inte att hyrorna för 2022 redan är klara. I Stockholms stad finns cirka 100 000 privatägda hyreslägenheter.

För mer information, kontakta:

Kristoffer Burstedt
Förhandlingsstrateg, Hyresgästföreningen region Stockholm