Rekordvinster för södra Skånes privata hyresvärdar under pandemiåret

För femtonde året i rad har Hyresgästföreningen i region södra Skåne tagit fram rapporten "Privatvärdarnas ekonomi" som granskar 15 privata hyresvärdars ekonomiska situation. Trots att 2020 var ett år med kraftigt förändrade ekonomiska förutsättningar blev den genomsnittliga vinsten rekordhög, 27 034 kronor per år för en typlägenhet på 3 rum och kök. Företagen i årets undersökning äger och förvaltar cirka 30 000 lägenheter i Skåne och har ett marknadsvärde på 273 miljarder kronor.

Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona är 28 procent. Det motsvarar 27 034 kronor i vinst per år för en typlägenhet i Malmö med en hyra på 8039 kronor per månad. Företaget som har bäst resultat gör dock cirka 55 procent i vinst per hyreskrona, vilket motsvarar lite mer än 53 000 kronor per typlägenhet och år.

– Under femton år har vi följt privatvärdarnas ekonomi här i södra Skåne men inget år har liknat 2020. Det vi ser är att inte ens en global pandemi påverkar ekonomin hos de privata hyresvärdarna, det är en säker bransch. Nu måste vi se till att hyresgästerna är lika säkra. Hyresgäster måste få mer att säga till om vid renoveringar, ingen ska tvingas att flytta från sitt hem för att hyran blev för hög efter en renovering, säger Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne.

De femton medverkande företagen är sådana som äger och förvaltar fastigheter i södra Skåne. Företagen är valda för att representera en bredd av privatvärdar – mindre och större, lokala och nationella, börsnoterade och privatägda.

Rapporten har tagits fram i femton år och vinsterna har ökat stadigt. I år slår den genomsnittliga vinsten rekord.

– Förutsättningarna skiljer sig mellan företagen men rapporten visar att de senaste årens förhandlade hyror kompenserar fastighetsägarna för kostnadsutvecklingen. Det är därför viktigt att fastighetsägarna visar återhållsamhet i hyresförhandlingen, då många hyresgäster befinner sig i en utsatt situation till följd av pandemin, säger Anders Sjögren, förhandlingschef på Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

>> Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona uppgick till 28 procent, den högsta sedan rapporten inleddes.

>> Direktavkastningen var i genomsnitt 6,2 procent.

>> Årsvinsten per genomsnittslägenhet var 27 034 kronor, den högst uppmätta årsvinsten sedan rapporten inleddes.

>> Soliditeten hos de undersökta företagen var i genomsnitt 24 procent.

Rapporten genomförs av ekonomikonsultföretaget Stella Borealis och har getts ut sedan 2006. Läs rapporten “Privatvärdarnas ekonomi i södra Skåne 2020 – inklusive 15-årsjämförelser av resultaten” i sin helhet här.

Webbinarium och presentation av rapport
10 december sker en kort presentation av rapporten, följt av ett samtal om bostadspolitik och ekonomi. Deltar gör Stig Westerdahl, professor i företagsekonomi på institutionen för Urbana studier vid Malmö Universitet, och Martin Hofverberg, chefsekonom på Hyresgästföreningen.

- Plats: Digitalt, webbinariet streamas på Hyresgästföreningen södra Skånes Facebooksida, https://www.facebook.com/hgfsodraskane
- Tid: 10 december, kl 12.05–12.55
- Event: https://www.facebook.com/events/261175645903408

Malin Hole, strateg med bostadspolitiskt ansvar
malin.hole@hyresgastforeningen.se

Region Södra Skåne
Regional pressjour Södra Skåne
press.sodraskane@hyresgastforeningen.se

Snabbfakta

Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona uppgick till 28 procent, den högsta sedan rapporten inleddes. Det motsvarar 27 034 kronor per typlägenhet.