Rekordvinster för södra Skånes privatvärdar

För trettonde året i rad har Hyresgästföreningen i region södra Skåne tagit fram rapporten "Privatvärdarnas ekonomi". Den genomsnittliga vinsten är i år rekordhög, 19 445 kronor per år för en typlägenhet på 3 rum och kök. Företagen i årets undersökning äger och förvaltar cirka 30 000 lägenheter i Skåne och har ett marknadsvärde på 146 miljarder kronor.

Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona är 22,3 procent. Det motsvarar 19 445 kronor i vinst per år för en typlägenhet i Malmö med 3 rum och kök. Företaget som har bäst resultat gör dock närmare 50 procent i vinst per hyreskrona, vilket motsvarar cirka 41 000 kronor per typlägenhet och år.

– Den här rapporten genomförs för att få en överblick över privatvärdarnas ekonomi i vår region. Våra motparter påstår ibland i den allmänna debatten att det är olönsamt att äga och förvalta fastigheter, och att till exempel marknadshyra skulle göra det mer attraktivt. Vi vill på ett tydligt sätt visa att det redan idag är mycket lönsamt, säger Joakim Lund, förhandlingschef på Hyresgästföreningen i region södra Skåne.

De 15 medverkande företagen är sådana som äger och förvaltar fastigheter i södra Skåne. Företagen är valda för att representera en bredd av privatvärdar – mindre och större, lokala och nationella, börsnoterade och privatägda.

Rapporten har tagits fram i tretton år och vinsterna har ökat stadigt. I år slår den genomsnittliga vinsten rekord.

– Det vi inte får glömma är att bakom rekordsiffrorna står människor och deras hem. Att hyresvärdar har god ekonomi är vi positiva till men vinsterna får inte ske på bekostnad av hyresgästerna och deras boendemiljö, till exempel genom sämre underhåll, säger Kenneth Gustavsson, regionordförande i Hyresgästföreningen södra Skåne.

>> Den genomsnittliga vinsten per hyreskrona uppgick till 22,3 procent.

>> Direktavkastningen var i genomsnitt 6,2 procent. Därmed var den högre än bankernas inlåningsränta.

>> Årsvinsten per genomsnittslägenhet var 19 445 kronor, den högst uppmätta årsvinsten sedan rapporten inleddes.

>> Även som ekonomisk investering är det lönsamt att äga fastigheter. Soliditeten hos de undersökta företagen var i genomsnitt 26,2 procent.

Rapporten genomförs av ekonomikonsultföretaget Stella Borealis och har getts ut sedan 2006. Läs rapporten i sin helhet här.

•••

Malin Hole, digital boendeutvecklare och opinionsbildare
malin.hole@hyresgastforeningen.se